Tron på religionspluralismens krafter

Studenter förvånas ofta när de möter en muslimsk kvinna i nikab på en av de heliga platserna för katoliker. Tillsammans med professor i religionsvetenskap, Knut Axel Jacobsen undersöker de det mångreligiösa Indien och religionens spännvidd från helig gränsöverskridande kraft till materiell manifestation och makt definition.

Sedan 1999 har Jacobsen föreläst för Kulturstudiers religionsstudenter i Puducherry . Som ledande expert inom religioner och det religiösa livet i Indien och den indiska diasporan vet han hur man bäst drar nytta av platsens läge.
- Indien är en supermakt med nästan 1,3 miljarder invånare. Det stora landet har varit en av de största laboratorierna för religiös innovation och utveckling. Indien är mångreligiöst och det är just denna mångfald av religioner och hur religioner har påverkat varandra samt påverkat samhället som något av det mest intressanta. Eleverna lär sig om religionsmångfaldens framväxt i Indien, religion som helig makt och identitet , säger Jacobsen.

En av de viktigaste huvudteman på kursen är religion, makt och det lokal samhället. På relativt kort avstånd från Puducherry finns både hinduistiska , muslimska och katolska pilgrimsfärdsplatser som studenterna åker till på studieresor.
- Dessa platser lockar inte bara folk från den religion som har äganderätten till föremålet , utan även muslimer och hinduer kommer till den katolska pilgrimsfärdsplatsen och många hinduer kommer till den muslimska. De himmelska krafterna bryr sig inte om religiös identitet! Människor från olika religioner upplever den helande kraft som finns på platserna, och överstiger begränsningar av den sociala verkligheten. Detta säger något viktigt om religion, säger Jacobsen.

Han har varit med oss från starten av Kulturstudier i Indien och sett ämnet  gå igenom en hel del förändringar. Från och med 2011 har det slagits samman med en modul i antropologi och blev således religions och maktkursen vi erbjuder idag. På begäran av eleverna har det under de senaste åren lagts till mer läsning om kvinnor och religion i Indien . Men även det religiösa och politiska livet i Indien är i ständig förändring.

Indien blir mer sekulärt, men samtidigt blir några viktiga aspekter av religionen såsom pilgrimsfärd och tempel, särskilt tempelbyggande en viktig aspekt i dagens Indien. Politiker kan försöka mobilisera väljargrupper baserat på religiös identitet, men väljarna verkar ointresserade av denna retorik. Väljarna är intresserade av ekonomi, utbildning, transport, korruption och att helt enkelt få en bättre vardag. Men kast är fortsatt viktigt i politisk mobilisering, säger Jacobsen.

Förutom studenter från Skandinavien studerar varje termin även studenter från södra Asien på religion och makkursen. De har ofta långa utbildningar och kan samhället väl.
- De här eleverna är viktiga informationskällor för de nordiska studenterna. De kan rätta romantiska och naiva föreställningar om helighet som många västerlänningar har om Indien. Samt även vissa nordiska uppfattningar om andra samfund som kan kännetecknas av självbelåtenhet, säger Jacobsen.

Efter en termin i Pondicherry hoppas han att studenterna sitter på en god kunskap om religion i Indien och Indien som ett religiöst pluralistiskt samhälle.

Jag hoppas att de förstår hur religionspluralitet har format och bildar Indien, och att de återspeglar religionspluralitet som intellektuell utmaning. Kursen lägger särskild vikt vid religionen relaterat till område och hur religionen fokuserar på materiella objekt på dessa platser. Religionen är något som är väldigt materiellt, säger Jacobsen.

Är det något du undrar?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Tack. Du kommer att höra från oss inom en arbetsdag.

 

Instagram kan du se studenternas bilder från studieorterna.

Läs studentbloggar från studieorterna.

Besök oss på Facebook för nyhetsuppdateringar.