Restips i Nicaragua

Mätt i svensk standard så är Nicaragua inte ett stort land, men landet har trotrs det desto mer att erbjuda. Medan den spansktalande Stillahavskusten är typisk latinamerikansk, så var den karibiska kusten koloniserat av England och har än idag en levande kreolskengelsk afroamerikansk kultur. Nicaragua är ett land med vackra koloniala städer, spännande inhemska kulturer, mäktiga vulkaner, täta djungler med rikt djurliv och mycket mer att utforska.

Vulkaner

Efter en kort tid i Nicaragua kommer du känna till den poetiska strofen, Nicaragua, la tierra de Lagos y Volcanes (landet av sjöar och vulkaner). Du kommer också ha sett otaliga vulkaner med pelare av rök som stiger upp. Medan de två sjöarna Lago de Managua och Lago de Nicaragua är nog så vackra, skulle jag rekommendera dig att ta en närmare titt på några av vulkanerna. Det finns vulkaner i alla dess former och storlekar där vissa är mer utmanande att bestiga och andra och andra mer aktiva (kom ihåg att se till att det är säkert!). Ju närmare du kommer kratrarna, desto mer känns det som om du var på en annan planet där gaser sipprar upp från sprickor och där du även kan se lavan i kratern.

Sköldpaddor

Höstterminen är den tid då stora havssköldpaddor kryper upp på den nicaraguanska Stillahavskusten för att lägga ägg. Något som jag absolut ville se! Tyvärr är flera av arterna utrotningshotade, bland annat på grund av att sköldpaddor drunknar som ett resultat av nedskräpning och fiskenät. Plastpåsar i havet kan för sköldpaddan se ut se ut som en saftig manet, sköldpaddsskalet används också för att göra smycken och båda sköldpaddor och sköldpaddsägg ses som en lokal delikatess av flera nicaraguaner. Lyckligtvis finns det projekt som arbetar för att bevara havssköldpaddorna och jag och några vänner följde med för att hjälpa till på en strand i närheten av studiecentret. Sköldpaddorna kommer bara upp på stränderna under natten, och vilken syn det är! Vi såg inte en utan två enorma förhistoriska jättar kravla sig långsamt upp på land, innan de grävde hål och la tiotals ägg för att sedan täcka över dem och kravla sig ner i havet igen. Vi grävde upp äggen och gav dem till vår guide som tog med dem till projektet där äggen är väl skyddade. Äggen kläcks ca två månader senare, och då är det också möjligt att följa med och hjälpa de nykläckta sköldpaddsbarnen tillbaka till havet.

Masaya och Granada

Om du har några dagar ledigt och känner för att göra en liten utflykt, så ta en tur till Masaya och Granada ( kan också göras som en dagsutflykt ). Jag satte mig på en liten lokal fullproppad buss och åkte till Granada, även känt som Nicaraguas pärla. Granada är en lugn och idyllisk liten stad vid stranden av Lago de Nicaragua och är dessutom den näst äldsta staden i Latinamerika. Här gick jag runt bland kyrkor och marknader, medan nicaraguanerna satt i gungstolar i dörröppningar och tittade på mig över en kopp kaffe medan jag passerade förbi. Nästa dag tog jag en taxi och körde till foten av Volcán Masaya , som kallas " La Boca del infierno " ( helvetet munnen) av de spanska conquistadorerna på grund av all gas som den avger. Efter att ha gått upp och sett lava puttra ner i kratern, liftade jag ner på flaket på en lastbil innan jag tog bussen till staden Masaya. Masaya är känd för att vara den bästa konstnärsmarknaden i landet . Här kan du se människor som gör allt från armband och bälten till stolar och hängmattor som de sedan säljer till förbipasserande. Efter att ha fyllt upp väskan med inte mer än en utan två handvävda hängmattor och diverse annat så kända jag mig nöjd och tog bussen tillbaka till Granada.

Mer om Masaya och Granada

Matagalpa

Nicaragua producerar något av världens bästa kaffe. Men eftersom det är så viktigt för exporten så dricks det mycket snabbkaffe i studievardagen. Gillar du (riktigt) kaffe, djungel och vilda djur är Matagalpa på det nicaraguanska höglandet staden för dig. Undervår helgutflykt tillbringade vi nätterna på en liten farm i bergen som drevs helt ekologiskt. Där vi fick gott ekologiskt kaffe och besökte olika projekt som drevs med allt från kycklingar, grisar och getter till olika fruktplantor. När vi gjorde resor genom djungeln hängde det vrålapor och sengångare i träden ovanför oss, och dessutom såg vi en boa constrictor och papegojor gömma sig i skogen. Vi badade i vattenfall och duckade för enorma insekter som flyger genom luften. På natten blir skogen till liv, och en kör av djur och insekter vaggar dig till sömn.

Mer om Matagalpa

Corn Islands

Mot slutet av terminen fick vi en vecka ledigt, och den använde vi till fullo! Efter att ha tagit ett sovjetisk propellerplan via Bluefields till Big Corn Island tog jag och några vänner båt över till Little Corn Island, en liten karibisk ö som taget ur filmen Pirates of the Caribbean. Lite besvikna vi av att tala på engelska när vi äntligen hade lärt oss spanska, men besvikelsen försvann snabbt när vi beslutade att ta en dykning certifikat till ett billigt pris. På natten sov vi i små bungalows längs stranden, och en dag visade vår sydafrikanska dykinstruktör Dave oss allt från hajar, rockor och jätte hummer till angelfish och morän som simmade bland korallreven. Efter några dagar hade vi alla vårt dykcert, och bestämde oss för att ta en promenad runt ön. Promenaden som enligt de lokala skulle ta en timme blev för oss fyra timmar, men trots det ändå en trevlig promenad. När natten smugit sig på och vi trodde att vi hade gått helt fel, träffade vi på en hippiefamilj med tre barn som flyttat från USA och bodde undangömda bland palmerna. De bjöd in oss åpå organiska tilltugg och spännande berättelser. Under de fem dagar vi var där bekantade vi oss också med locals och när vi frågade om de skulle resa bort för att att utbilda sig och uppleva resten av landet svarade de med tjock kreolska accent " Varför skulle vi vilja resa bort när vi har ett paradis här , man " . De hade naturligtvis helt rätt . Väl tillbaka i vår bungalow gick vi ut och åt kokosmarinerad hummer som tydligen är standardmat här på ön, innan vi tyvärr var tvungna att lämna ön och sätta kursen mot León och tentamen perioden. Detta är en oförglömlig resa som jag kan rekommendera otroligt mycket!
Mer om Little Corn Island och Little Corn Island

Trevlig resa!
Kristoffer

Restips från våra tidigare bloggare:

Surf i San Juan del Sur

Isla de Ometepe

Är det något du undrar?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Tack. Du kommer att höra från oss inom en arbetsdag.

Instagram kan du se studenternas bilder från studieorterna.

Läs studentbloggar från studieorterna.

Besök oss på Facebook för nyhetsuppdateringar.