Fokus på det lokala sammanhanget

Jonathan Rigg, professor i geografi vid brittiska Durham University, är en populär föreläsare på Kulturstudier kurs i utvecklingsstudier i Vietnam. 

Med en bred forskningsbakgrund med inriktning på landsbygdsutveckling i Sydostasien uppmanar han sina studenter att alltid leta efter den lokala sammanhanget.

Jonathan Rigg har forskat och undervisat inom utvecklingsfrågor i Sydostasien under mer än 30 år och har erfarenhet av forskning från Thailand, Laos, Vietnam och Indonesien. Hans akademiska fokus täcker allt från relationer mellan stad och landsbygd, delaktighet och frivilligorganisationernas roll, problem inom miljö-utveckling, och migration och rörlighet. Som ett resultat av detta har hans expertis efterfrågats av Världsbanken, Asiatiska utvecklingsbanken och World Food Program. Som föreläsare för Kulturstudier fokuserar han på regionala sammanhang och den historiska samt nuvarande utvecklingen i Sydostasien.

-Jag tror kanske det viktigaste insikter studenterna kan lämna Hoi An med, är ett erkännande av att landet-kontexten verkligen spelar roll, och att vi aldrig borde använda oss av "en storlek passar alla"-som tillvägagångssätt. Utvecklingen är inte en enkel teknokratisk övning där man kan dra i spakarna. Det finns så mycket som vi inte vet eller inte förstår. Och dessutom handlar utveckling om människor och inte om sammanlagda ekonomiska resultat, även om det också är viktigt, säger Rigg.

Rigg har följt Kulturstudiers kurs i utvecklingsstudier under en lång tid. I början genom hans doktorander som fungerade som seminarieledare och föreläsare för programmet och sedan genom att själv ta på sig rollen som lärare i Vietnam.

- När jag först blev tillfrågad så gillade jag tanken på att återvända till Hoi An, som jag första gången besökte 1990, när det var en vacker, men mycket lugn stad. Kursen har verkligen blivit mer finstämd genom åren, och innehållet mer verkligt. En av utmaningarna, som med all undervisning av utveckling, är att koppla ihop det empiriska och erfarenheter av utveckling, med det teoretiska. Eleverna tenderar att älska den förra och motstå den senare. Men utan en konceptuell kärna så blir det empiriska felvinklat från ett bredare ramverk av förståelse, säger Rigg.

Rigg har publicerat ett antal böcker om utvecklingsfrågor. I sin senaste bok "Unplanned Development", förklarar han hur chans, serendipity (förmågan att av en lycklig slump göra en upptäckt), oro och det oväntade definierar utveckling i hela världen. Hans elever gynnades av hans kunskap inom detta under sina föreläsningar om de utmaningar som man stöter på under planeringen av utveckling och mellan överföring av fattigdom och välstånd från generation till generation.

Är det något du undrar?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Tack. Du kommer att höra från oss inom en arbetsdag.

 

Instagram kan du se studenternas bilder från studieorterna.

Läs studentbloggar från studieorterna.

Besök oss på Facebook för nyhetsuppdateringar.