Fokuserar på fältarbete

- En av de ambitiösa aspekterna av utvecklingsstudier 2 är möjligheten för studenter att göra sin egen fältforskning. De får lära sig och får sedan genomföra en rad metoder, och i processen få fördjupad kunskap om de problem, möjligheter och komplexiteten i utvecklingen som de diskuterar i klassrummet.

Nicaragua är ett fascinerande land, med många förändringar av styrandet och ett revolutionärt förflutet, som kämpar för att utforma en egen nicaraguanska riktning i den nationella utvecklingen, förklarar Dr Ann le Mare, akademisk ansvarig för den nya kursen i Nicaragua.

Denna vårtermin kommer Kulturstudier att erbjuda den första fältforskningsbaserade termin inom utvecklingsstudier 2 i Nicaragua. För akademiskt ansvariga Le Mar är detta en fortsättning från hennes engagemang i kursen utvecklingsstudier i Vietnam. En kurs som hon har varit inblandad i sedan 2006. Le Mare har en bakgrund som utvecklingsarbetare, samt som akademiker, föreläser hon vid Durham university och Open University. Hon fokuserar nu på forskning och skrivande och har arbetat, undervisat och varit en forskare i ett flertal länder i världen.

-De kurser som Kulturstudier erbjuder skiljer sig från andra universitetskurser. En av de viktigaste aspekterna är känslan av äventyr - studenter och lärare som arbetar och studerar tillsammans i ett land som är relevant för läroplanen. Formella föreläsningar kantas av en rad aktiviteter, seminarier, studiebesök, möjligheter att samarbeta med lokala organisationer och sociala evenemang, som alla sammanslaget ger en rik väv av lärorika möten, säger Le Mare. 

Utforskar de personliga erfarenheterna av utveckling

Utvecklingsstudier 2 bygger på läroplanen för kursen utvecklingsstudier 1. Under den första kursen går vi igenom vanliga metoder för utveckling: nyliberalism, marxism, strukturalism och strategier för mänskliga rättigheter med särskild fokus på länderna i Sydostasien. I utvecklingsstudier 2 går man igenom mer kritiska teorier inom utveckling: politisk ekologi, poststrukturalism och feministisk teori kommer att införas. Det kommer också att finnas ett fokus på erfarenheter från Latinamerikanska länder. Således kommer studenterna att utveckla en bred teoretisk syn på utveckling och på samma gång ha möjlighet att få landsspecifika perspektiv och erfarenheter.

- Nicaragua är ett fascinerande land med många förändringar av styrande och ett revolutionärt förflutet. Landet kämpar för att utforma en egen nicaraguanska inställning till den nationella utvecklingen. Latinamerika har också en lång historia i att främja teoretiska och kritiska förhållningssätt till utveckling och perspektiv som eleverna kan sätta sig in i medan de bor i regionen. De personliga erfarenheter man får av att forska visar att utveckling inte bara är en teknisk aktivitet, utan även en personlig process, inbäddad i enskilda liv och samhällens erfarenheter, avslutar Le Mare.

Är det något du undrar?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Tack. Du kommer att höra från oss inom en arbetsdag.

 

Instagram kan du se studenternas bilder från studieorterna.

Läs studentbloggar från studieorterna.

Besök oss på Facebook för nyhetsuppdateringar.