Gemensamt lärande och erfarenhetsutveckling

För studenter i mångkulturell pedagogik är den tre veckor långa praktiken en viktig del av kursen. Tanggaard säger att många av studenterna är imponerade av hur de nicaraguanska förskollärarna hanterar vardagen. De vill också förmedla något av vad de anser vara bra med den skandinaviska förskolan. Tolkhjälp finns tillgänglig när studenternas spanska kunskaper är otillräckliga, och icke-verbal kommunikation används flitigt. Barnen tycker lyckligtvis att det är kul att vara med de skandinaviska studenterna, trots lite haltande språkkunskaper.

"Hur man skapar en inkluderande lärandemiljö" är den centrala utgångspunkten för kursen. Ska eleverna vara bra på att skapa inkluderande miljöer som främjar mångfald och fokus på barns resurser i både förskolan och skolan, måste de börja med sig själva. Den första studieperioden arbetade därför studenter tillsammans med kursansvarig Paul Tanggaard och Beate Marswall med att skapa en inlärningsmiljö som kännetecknas av delaktighet, lärande, glädje och gemenskap. Medel som intervjuer, teckningar, rollspel och diskussioner används för att skapa bästa möjliga start för de kommande tre månaderna av undervisning, lärande och praktik.

Under kursen reser studenterna till bergsstaden Esteli. Där får de utbildning i konstnärliga uttryck och väggmålningar av Israel Ramón Zelaya, en nicaraguanska förskolelärare. Han har tagit sin magisterexamen vid Högskolan i Vestfold och flyttade sedan tillbaka till Nicaragua. Med sin bakgrund är han en spännande lärar-resurs och ett bra komplement till de norska lärare som undervisar på kursen.

Är det något du undrar?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Tack. Du kommer att höra från oss inom en arbetsdag.

 

Instagram kan du se studenternas bilder från studieorterna.

Läs studentbloggar från studieorterna.

Besök oss på Facebook för nyhetsuppdateringar.